W trakcie wędrówki po mapie możemy natknąć się na rozsiane tu i ówdzie świątynie i miejsca kultu, których odwiedzenie przynosi nam różne losowe skutki, zarówno pozytywne jak i negatywne. W zależności od wyboru wiary przed rozpoczęciem rozgrywki, możemy odwiedzić tylko te przybytki które są zgodne z naszym wyznaniem, czyli będąc chrześcijaninem możemy odwiedzać tylko świątynie, natomiast będąc poganinem – miejsca kultu. Raz odwiedzona świątynia/miejsce kultu traci swoje magiczne właściwości raz na zawsze i kolejna wizyta w tym miejscu (bez względu na to który z graczy ją odwiedził) nie przynosi żadnego efektu, co zresztą możemy sprawdzić klikając na dany przybytek prawym przyciskiem myszy (jeżeli pojawi się komunikat „Pusta świątynia”/”Puste miejsce kultu” to oznacza, że ktoś przed nami odwiedził już to miejsce). Z kolei odwiedzenie przybytku niezgodnego z naszą wiarą kończy się natychmiastową śmiercią jednostek.

Świątynie

Stary mnich wręczył Ci diament warty 50 sztuk złota. Wierzy on, że kwotę tę wykorzystasz głosząc wśród pogan słowo Boże.

(otrzymujesz 50 szt. złota)

______________________________

Modląc się wzrok Twój przykuła niewielka szczelina w ścianie. Odnalazłeś tam szkatułę wypełnioną kosztownościami wartymi 100 sztuk złota.

(otrzymujesz 100 szt. złota)

______________________________

Od starego mnicha otrzymałeś mieszek wypchany diamentami wartymi ponad 200 sztuk złota. Jest przekonany, że dar ten wykorzystasz w zbożnym celu.

(otrzymujesz 200 szt. złota)

______________________________

Znalazłeś bardzo starą księgę. To KSIĘGA WYZNAŃ. Z jej strof wypływa magiczna moc, która przyczyni się do zwiększenia morale Twoich jednostek.

(zwiększa morale wszystkich jednostek w oddziale o 2)

______________________________

W ukrytej wnęce odnalazłeś TARCZĘ TREGÓW. Jej moc przyczyniła się do znacznego polepszenia umiejętności bitewnych Twego wojska.

(podnosi status wszystkich jednostek w oddziale o 2 nożyki)

______________________________

Bóg spojrzał łaskawym okiem na Twe modły i ofiarował Ci MIECZ PALLADYNÓW! Moc z niego płynąca znacznie poprawi umiejętności bitewne twoich rycerzy.

(podnosi status wszystkich jednostek w oddziale o 3 nożyki)

______________________________

Znaki na ołtarzu wskazały Ci schowek, w którym znalazłeś kielich wypełniony świętym nektarem. Uzdrowi on wszystkie Twe jednostki.

(przywraca pełnię zdrowia wszystkich jednostek w oddziale)*

______________________________

Przeszukując zakamarki świątyni natrafiłeś na zawinięty w chustę pierścień. Jego magiczna moc uzdrowi twoje oddziały z wojennych ran.

(przywraca pełnię zdrowia wszystkich jednostek w oddziale)*

______________________________

Odnalazłeś CUDOWNE CIŻEMKI. Na ich piętach znajdowało się wyryte zaklęcie. Dzięki niemu znużenie twych jednostek znikło bez śladu.

(całkowicie regeneruje zmęczenie wszystkich jednostek w oddziale)

______________________________

Szczera modlitwa dodała sił Twoim żołnierzom. Czujesz, jak twe ciało wypełnia nieziemska moc, a znużenie znika bez śladu.

(całkowicie regeneruje zmęczenie wszystkich jednostek w oddziale)

______________________________

Przeszukując zakamarki świątyni odnalazłeś medalion Tureoka. Pomoże on odzyskać Twoim oddziałom pełnię sił.

(przywraca pełnię zdrowia i całkowicie regeneruje zmęczenie wszystkich jednostek w oddziale)*

______________________________

Twe modły zostały wysłuchane. Światło płynące z ołtarza wskazało Ci schowek z ukrytym HEŁMEM ZDOBYWCÓW. Pomoże on odzyskać Twoim oddziałom pełnię sił.

(przywraca pełnię zdrowia i całkowicie regeneruje zmęczenie wszystkich jednostek w oddziale)*

______________________________

Alleluja! Chwalmy Pana za jego łaski! Bóg w swej dobroci, spowodował, że pod Twą chorągiew oddał się nowy oddział.

(otrzymujesz dodatkowy oddział o liczebności od 1 do 5 i losowym składzie, mogący zawierać m.in. Ważki, Skorpiony, Trolle, Cyklopy i Szkielety)

______________________________

Pod ołtarzem znalazłeś starą księgę. Czytając jej stronice zorientowałeś się, że wypowiadasz słowa klątwy. KSIĘGA PLAG nie powinna być oglądana przez zwykłego śmiertelnika!!!.

(obniża morale o 1 i zwiększa zmęczenie o 50 wszystkich jednostek w oddziale)

______________________________

Znalazłeś wspaniale lśniący miecz. Każdy z Twych rycerzy chciał stać się wyłącznym właścicielem tego oręża. Wybuchła więc bójka, która zamieniła się w krwawą jatkę.  MIECZ GŁUPCÓW bardzo źle wpłynął na morale Twoich jednostek.

(obniża morale wszystkich jednostek w oddziale do 0)

______________________________

Jesteś grzesznikiem, a na takich Bóg nie spogląda łaskawym okiem. Odejdź i nigdy tu nie wracaj!

(odwiedzenie pustej świątyni – nic się nie dzieje)

______________________________

Zaiste, jesteś wielkim grzesznikiem. Bóg w odpowiedzi na twe modły poraził Cię gromem z jasnego nieba. Będziesz gnił w piekle przez całą wieczność!

(natychmiastowa śmierć wszystkich jednostek w oddziale)

______________________________

Głupcze! Jak śmiałeś zakłócać spokój boskich istot. Świętkradcy zostali unicestwieni.

(odwiedzenie miejsca kultu zamiast świątyni – natychmiastowa śmierć wszystkich jednostek w oddziale)

______________________________

Miejsca kultu

Tutejszy druid słysząc  twe gorliwe modły ofiarował Ci 50 sztuk złota. Wierzę że nie dopuścisz do przejęcia naszych ziem przez intruzów, złoto powinno Ci w tym pomóc.

(otrzymujesz 50 szt. złota)

______________________________

Opiekun świętego miejsca wręczył Ci diament wart 100 sztuk złota. Ma nadzieję, że szybko rozprawisz się z najeźdźcą.

(otrzymujesz 100 szt. złota)

______________________________

Stary druid wskazał Ci miejsce, w którym ukryto mieszek diamentów. Ich wartość przekracza 200 sztuk złota.

(otrzymujesz 200 szt. złota)

______________________________

Bogowie ofiarowali Ci ZŁOTY TOPÓR. Bijący z niego blask napełnia wiarą w zwycięstwo Twych wojowników. Nie lękają się już nikogo, są żądni krwi!.

(zwiększa morale wszystkich jednostek w oddziale o 2)

______________________________

W popiołach składanych ofiar odnalazłeś pordzewiałą tarczę. To ORĘŻ TREGÓW, którego moc przyczynia się do wzrostu umiejętności bitewnych właściciela.

(podnosi status wszystkich jednostek w oddziale o 2 nożyki)

______________________________

Bogowie przyjęli Twą ofiarę i zesłali Ci wspaniały dar. RĘKAWICA SIŁY mocno wpłynie na umiejętności Twych rycerzy.

(podnosi status wszystkich jednostek w oddziale o 3 nożyki)

______________________________

Za ofiarnym ołtarzem znalazłeś KLEPSYDRĘ. Ku Twemu zdziwieniu w momencie, gdy ją obróciłeś wojenne rany Twych wojowników zagoiły się w błyskawicznym tempie.

(przywraca pełnię zdrowia wszystkich jednostek w oddziale)*

______________________________

Znaki na ołtarzu wskazały Ci schowek, w którym znalazłeś kielich wypełniony świętym nektarem. Uzdrowi on wszystkie Twe jednostki.

(przywraca pełnię zdrowia wszystkich jednostek w oddziale)*

______________________________

Przeszukując zakamarki świątyni natrafiłeś na zawinięty w chustę pierścień. Jego magiczna moc uzdrowi twoje oddziały z wojennych ran.

(przywraca pełnię zdrowia wszystkich jednostek w oddziale)*

______________________________

Odnalazłeś CUDOWNE CIŻEMKI. Na ich piętach znajdowało się wyryte zaklęcie. Dzięki niemu znużenie twych jednostek znikło bez śladu.

(całkowicie regeneruje zmęczenie wszystkich jednostek w oddziale)

______________________________

Przeszukując zakamarki świątyni odnalazłeś medalion Tureoka. Pomoże on odzyskać Twoim oddziałom pełnię sił.

(przywraca pełnię zdrowia i całkowicie regeneruje zmęczenie wszystkich jednostek w oddziale)*

______________________________

Zaiste, liczne ofiary które składałeś przed świętym posągiem, sprawiły że bogowie patrzą na ciebie łaskawym okiem.  Na dowód tego zesłali ci nowy oddział.

(otrzymujesz dodatkowy oddział o liczebności od 1 do 5 i losowym składzie, mogący zawierać m.in. Ważki, Skorpiony, Trolle, Cyklopy i Szkielety)

______________________________

Znalazłeś wspaniale lśniący CZARNY DIAMENT. Chciwość zawitała wśród Twych wojowników, a to bardzo źle wpływa na morale.

(obniża morale wszystkich jednostek w oddziale do 0)

______________________________

Twoje ofiary nie przyniosły pożądanego skutku. Bogowie zignorowali twe modły.

(odwiedzenie pustego miejsca kultu – nic się nie dzieje)

______________________________

Głupcze! Jak śmiałeś zakłócać spokój boskich istot. Świętokradcy zostali unicestwieni!

(natychmiastowa śmierć wszystkich jednostek w oddziale)

______________________________

Głupcze! Jak śmiałeś zakłócać spokój boskich istot. Świętkradcy zostali unicestwieni.

(odwiedzenie świątyni zamiast miejsca kultu – natychmiastowa śmierć wszystkich jednostek w oddziale)

* – jeżeli wśród jednostek w oddziale odwiedzającym świątynię/miejsce kultu znajdują się chłopi lub złoto to ich ilość zmienia się na 100