Każdy z żywych graczy rozpoczyna grę posiadając następujące jednostki:

1x Pospolite ruszenie (w zamku),

2x Budowniczy (z czego 1x w zamku),

8x Lekka piechota,

1x Łucznik,

1x Leśnik,

3x Góral,

1x Lekka jazda
 

Gracze komputerowi natomiast rozpoczynają grę z większą ilością jednostek, w zależności od ich poziomu AI:

– poziom najłatwiejszy:

3x Pospolite ruszenie (z czego 1x w zamku),

3x Budowniczy (z czego 1x w zamku),

4x Lekka piechota,

3x Pikienier (z czego 1x w zamku),

1x Halabardnik (w zamku)

1x Łucznik,

2x Leśnik (z czego 1x w zamku),

3x Góral (z czego 1x w zamku),

2x Lekka jazda
 

– poziom średni i najtrudniejszy:

4x Pospolite ruszenie (z czego 1x w zamku),

3x Budowniczy (z czego 1x w zamku),

10x Lekka piechota,

3x Pikienier (z czego 1x w zamku),

1x Halabardnik (w zamku)

3x Łucznik,

2x Leśnik (z czego 1x w zamku),

3x Góral (z czego 1x w zamku),

2x Lekka jazda

______________________________

Ilość złota i chłopów po rozpoczęciu rozgrywki:

Zamek każdego żywego gracza posiada na starcie 250 szt. złota i 100 chłopów (w przypadku gracza w kolorze czerwonym) lub 108-110 chłopów (w przypadku graczy w pozostałych kolorach), natomiast zamki komputera posiadają na starcie 400 szt. złota i 250 chłopów, niezależnie od poziomu AI.

Z kolei po wybudowaniu każdy zamek posiada 200 szt. złota i 100 chłopów, a twierdza – 200 szt. złota.

______________________________

Porady:

1. Od razu po rozpoczęciu gry wejdź do zamku, wyjmij z niego Budowniczego, połącz go z drugim Budowniczym który znajduje się w jednym z oddziałów pod zamkiem i jeszcze w tej samej turze zacznij budować nimi wieżę tak aby powstała w 2 tury. Pozostałymi jednostkami nie oddalaj się od zamku tylko go pilnuj do czasu aż budowa wieży zostanie ukończona, ponieważ bywają mapy na których gracze znajdują się dosłownie o rzut beretem od siebie, przez co łatwo można pójść w niewłaściwą stronę i w głupi sposób stracić zamek lub jakieś ważne jednostki.

2. W czasie gdy buduje się wieża, z początkowych jednostek stwórz 1 mocny oddział lub 2 wyrównane oddziały, w zależności od preferencji:

– wariant pierwszy (1 mocny oddział):

* Lekka jazda, 3x Góral, Leśnik, Łucznik, 4x Lekka Piechota

– wariant drugi (2 wyrównane oddziały):

* Lekka jazda, Góral, Łucznik, 4x Lekka piechota

* 2x Góral, Leśnik, 4x Lekka piechota

3. Na samym początku dobrze jest wypuścić z zamku kilka jednostek w charakterze zwiadowców. Do tego celu idealnie nadają się Chłopi bądź Złoto, ponieważ mają aż 30 PA, nie podlegają zmęczeniu, ich produkcja nic nie kosztuje i nie trzeba czekać aż się wyprodukują. Osobiście jednak wolę tych pierwszych, ponieważ złota nigdy dość i początkowo liczy się dosłownie każdy grosz, natomiast chłopi przyrastają nam samoczynnie, o ile nie nałożymy na nich zbyt dużego podatku. Innym pomysłem jest również wyprodukowanie kilka szt. Pospolitego ruszenia, które co prawda chodzi bliżej i się męczy, a na ich produkcję tracimy czas i pieniądze, ale za to w przeciwieństwie do Chłopów i Złota może odwiedzać świątynie/miejsca kultu czy port bądź też w skrajnych przypadkach nawet zajmować zamki, twierdze lub wieże.

4. Nie spiesz się z nakładaniem podatku na chłopów. Początkowo chłopi rosną bardzo wolno, a zysk z podatków jest śmiesznie niski, przez co i tak nic nie kupisz za zarobione pieniądze. Poczekaj aż liczba chłopów przekroczy 900 i zastosuj się do sposobu opisanego w TYM dziale.

5. Jeżeli po zbudowaniu wieży widzisz w pobliżu przynajmniej 1 fundamenty, to nie kop żadnych skarbów tylko od razu ruszaj na nie Budowniczymi stawiać twierdzę. Dlaczego? Ponieważ mając 2 Budowniczych możesz zbudować twierdzę w 6 tur zamiast 12, co stanowi olbrzymią oszczędność czasu i może pozwolić na wypracowanie przewagi nad przeciwnikiem, więc lepiej nie ryzykować utraty Budowniczych kopiąc skarby i natrafiając na klątwę Boghute Ara.

6. Nie spiesz się z budowaniem budynków w zamku i kupowaniem jakichkolwiek licencji do czasu aż zbudujesz wieżę. Jeżeli po odkryciu pobliskiego terenu przez wieżę sytuacja wydaje się bezpieczna a w pobliżu widzisz jakieś fundamenty na których stosunkowo szybko uda Ci się zbudować twierdzę, to mądrze gospodarując początkowymi zasobami złota będzie Cię stać na licencję na każdą jednostkę 1 poziomu. W jaki sposób? Otóż, początkowo w zamku znajduje się 250 szt. złota, natomiast po wybudowaniu twierdzy mamy dodatkowo 200 szt. złota, co razem daje 450 szt. złota. Teraz wystarczy po prostu przetransportować całe początkowe złoto z zamku do twierdzy i już będzie nas stać nawet na Ważkę, Rycerstwo lub Kusznika.

7. Kop skarby zawsze tylko 1 Budowniczym, ponieważ w przypadku wykopania szczątków Boghute Ara unikniesz utraty jednostek które mogły mu towarzyszyć.

8. Wchodź do świątyń/miejsc kultu zawsze tylko 1 słabą jednostką, nawet jeżeli praktycznie cały Twój oddział jest ciężko ranny lub zmęczony, ponieważ żaden z bonusów nie jest wart ryzyka w postaci wylosowania Księgi Plag, Miecza Głupców bądź Czarnego Diamentu, nie mówiąc już o natychmiastowej utracie całego oddziału, co może jeszcze bardziej pogorszyć Twoją sytuację.

9. Radziłbym nie podejmować pochopnie decyzji o ślubie z królową. Dlaczego? Powodów jest kilka, a opisałem je w TYM dziale.

10. Jeżeli uda Ci się znaleźć port to staraj się zawsze trzymać w jego pobliżu 1 słabą jednostkę, która będzie służyła tylko do tego żeby regularnie pobierać z niego kolejne posiłki co ok. 10 tur.

11. Nie kupuj licencji na Halabardnika, Tarana, Czerwia i Ducha, ponieważ są to bardzo słabe jednostki nie warte wydanych na nie pieniędzy.

12. Żadna jednostka, nawet latająca, nie jest w stanie przemieszczać się po gruzach zburzonych wież, co oznacza, że możemy za ich pomocą budować zapory umożliwiające nam blokowanie mostów, przejść czy otaczanie kluczowych budowli. Jeżeli chodzi o to ostatnie to może się to również obrócić przeciwko nam, ponieważ jeżeli otoczymy jakąś budowlę gruzami to nie wprowadzimy już do niej żadnej jednostki, złota czy chłopów. Warto zauważyć, że budując i natychmiastowo burząc wieżę Budowniczy przesuwa się na mapie o 1 pole w górę, nawet pomimo całkowitego braku PA, dzięki czemu w danej turze możemy przesuwać się Budowniczym po mapie tak daleko jak pozwala nam na to ukształtowanie terenu lub dopóki nie wyczerpiemy limitu określającego maksymalną liczbę wież które można zbudować na mapie, co oznacza, że po wybudowaniu kilkudziesięciu wież budowa kolejnych przestanie być możliwa aż do końca gry.

13. Jeżeli to możliwe to poruszaj się po mapie oddziałami złożonymi z co najmniej 2 jednostek poprzez rozłączanie i ponowne łączenie ich ze sobą, dzięki czemu jednostki tracą zaledwie 4 PA, niezależnie od terenu na którym się znajdują, a w dodatku zmęczenie przyrasta im nierównomiernie (tzn. czasem rośnie, czasem stoi w miejscu, a czasem spada), co powoduje, że możemy w ten sposób przemieszczać się po mapie szybciej niż w tradycyjny sposób i to praktycznie bez konieczności robienia odpoczynków, o czym napisałem w TYM dziale.

14. W miarę możliwości staraj się zawsze kończyć swój ruch na mapie głównej w Lesie, czyli na polu na którym znajduje się jakieś drzewo, krzak, zarośla, itp. Dla pewności można to sprawdzić klikając na dane pole PPM. Dzięki temu w przypadku ataku przeciwnika zostanie wylosowane jedno z kilku bardzo niekorzystnych pól walki, gdzie większość terenu pokryta jest drzewami, przez co przeciwnik będzie musiał do nas podchodzić gęsiego, o ile nie dysponuje jakimiś jednostkami latającymi lub miotającymi na daleki dystans.

15. Stawiaj na jednostki latające, ponieważ poruszając się po mapie tracą zaledwie 3 lub 4 PA co 1 pole, odkrywają spore ilości terenu wokół, a w sytuacji zagrożenia lub zmęczenia potrafią ukryć się nad Wodą, Górami wysokimi czy Bagnem, gdzie poza innymi jednostkami latającymi nikt nie jest w stanie ich dosięgnąć. Poza tym przy ich użyciu możemy również przenosić jednostki piesze przez tereny normalnie dla nich dostępne, o czym napisałem w TYM dziale.

16. Na mapie o nazwie Drag Nest nie występują ŻADNE negatywne skutki kopania skarbów ani wizyt w świętych miejscach, co oznacza, ze nie musimy się obawiać klątwy Boghute Ara, Księgi Plag, Miecza Głupców ani Czarnego Diamentu.

17. Na mapie o nazwie Fly Mounth brak jest jakichkolwiek fundamentów, co oznacza, że nie ma możliwości osiągnięcia wyższych poziomów technologicznych.