Krótko po premierze Clasha jego twórcy szumnie zapowiadali wydanie uprawnionej wersji tej gry pod nazwą Clash De Luxe, o czym można było poczytać m.in. w kultowym już magazynie CD-Action. Ostatecznie jednak pomysł nie doczekał realizacji z nie do końca wiadomych powodów, choć pewnie jednym z nich mogły być problemy prawne z którymi swego czasu borykała się firma nim w końcu upadła. Poza tym upłynęło już ponad 20 lat od premiery Clasha, więc obecnie uruchomienie tej gry jest dosyć problematyczne, ponieważ trzeba korzystać z jakiegoś emulatora systemu MS-DOS, np. DOSBox lub zainstalować którąś ze starszych wersji systemu Windows, np. 95 lub 98. Dlatego główny cel jaki przyświecał mi przy tworzeniu tej strony i forum to idea stworzenia modyfikacji którą można by uruchomić na współczesnych systemach i która naprawiłaby szereg rozmaitych błędów a także nietrafionych rozwiązań poczynionych przez jej twórców.

Szczerze mówiąc, nie mam zielonego pojęcia o programowaniu, więc bardziej chodziło mi o skupienie w jednym miejscu środowiska graczy w Clasha, którzy być może wspólnymi siłami byliby w stanie takowego moda stworzyć. Największym problemem jest jednak brak dostępności kodu źródłowego, choć sama gra została napisana w C (z elementami C++ i Assemblera), zgodnie z informacją od głównego programisty Clasha, z którym udało mi się nawiązać kontakt. Oprócz tego w jednym z plików gry otworzonych za pomocą Notatnika wyczytałem wzmiankę o Clips 6.0, będącym narzędziem do budowania systemów eksperckich, czyli oprogramowaniem odpowiedzialnym za sztuczną inteligencję. Gra prawdopodobnie posiada już status abandonware, więc wydaje mi się, że dotarcie do jej kodu źródłowego a następnie jego modyfikacja nie powinny stanowić naruszenia polskiego prawa. Wieloletnie rozgrywki toczone razem z moim bratem otworzyły nam oczy na niedoskonałości o których wspomniałem powyżej, dlatego w przypadku gdyby stworzenie modyfikacji do Clasha kiedykolwiek stałoby się realne to bylibyśmy w stanie służyć radą odnośnie tego co należałoby w tej grze bezwzględnie poprawić.


Celem modyfikacji jest:

– przystosowanie gry do nowszych systemów operacyjnych (Windows XP/Windows Vista/Windows 7/Windows 8/Windows 8.1/Windows 10/Linux/macOS),

– wprowadzenie możliwości gry wieloosobowej przez Internet (do 5 graczy naraz),

– wprowadzenie edytora map,

– poprawki literówek,

– przyspieszenie przewijania na ekranie z wyborem misji, jednostek do produkcji, a także zamków i twierdz do których chcemy przetransportować złoto lub chłopów,

– trwałe włączenie siatki poprzez wciśnięcie klawisza G w czasie walki lub na ekranie głównym (do czasu ponownego wciśnięcia klawisza),

– wprowadzenie większej ilości skrótów klawiszowych,

– uwidocznienie ukrytych w zasadzce jednostek w okienku z podglądem mapy po wybraniu opcji „jednostki”,

– zamiana miejscami ikonek reprezentujących 2. i 3. poziom technologiczny muru,

– wprowadzenie informacji o kosztach rozbudowy murów,

– zwiększenie kosztu rozbudowy murów, np. 2. poziom technologiczny muru – 100 szt. złota, 3. poziom technologiczny muru – 200 szt. złota,

– skrócenie czasu rozbudowy murów do 1 tury,

– spowolnienie procesu męczenia się jednostek pieszych o połowę,

– spowolnienie procesu regeneracji zmęczenia jednostek pieszych o połowę,

– usunięcie przyrostu zmęczenia u jednostek w kolejnej turze po wyjściu z zamku, twierdzy lub wieży,

– wyrównanie możliwych do wylosowania skutków w świątyniach i miejscach kultu, tzn. liczba bonusów obniżających zmęczenie i przywracających zdrowie jest nierównomierna, a oprócz tego w miejscach kultu nie ma odpowiednika KSIĘGI PLAG,

– zmiana skutku wylosowania KSIĘGI WYZNAŃ w świątyni i ZŁOTEGO TOPORU w miejscu kultu, tzn. zamiast wzrostu morale o 2, morale powinno wzrosnąć o 5,

– zmiana skutku wylosowania KSIĘGI PLAG w świątyni, tzn. zamiast obniżenia morale o 1 i zwiększenia zmęczenia wszystkich jednostek w oddziale o 50, morale powinno pozostać bez zmian natomiast zmęczenie powinno wzrosnąć do poziomu 100,

– usunięcie błędu związanego ze zmianą ilości chłopów i złota będących w oddziale odwiedzającym świątynię/miejsce kultu na 100 po wylosowaniu w w/w obiektach bonusu przywracającego jednostkom pełnię zdrowia,

– usunięcie skutku polegającego na natychmiastowej śmierci jednostek należących do gracza będącego chrześcijaninem po wizycie w świątyni i tych należących do gracza będącego poganinem po wizycie w miejscu kultu,

– możliwość wielokrotnego poślubienia królowej w przypadku odmowy (a nie tylko raz na samym początku gry),

zmiana kosztów zachcianek królowej,

– zmiana ceny warsztatu i kuźni, np. warsztat – 150 szt. złota, kuźnia – 200 szt. złota,

– zamiana miejscami ikonek i jednostek reprezentujących Rycerstwo i Ciężką jazdę,

– zmiana kosztów licencji i produkcji większości jednostek,

– wyważenie możliwości bojowych jednostek poprzez zmianę parametrów niektórych z nich,

– wprowadzenie bonusów dla niektórych jednostek, np. Pikinier – Góry niskie, Halabardnik – Las, Czerw – Bagno, Skorpion – Pustynia, Troll – Góry niskie, Duch – Las,

– wyrównanie początkowego morale wszystkich jednostek do poziomu 10,

– obniżenie zasięgu widzenia jednostek latających do 4,

– wyrównanie przyrostu obrony wszystkich jednostek po okopaniu się do poziomu +1,

– brak wzrostu statusu i morale u jednostek bez walki, tzn. po przejęciu Złota, Chłopów bądź pustego budynku należącego do przeciwnika,

– naprawienie błędu związanego z utratą zaledwie 4 PA niezależenie od terenu w momencie łączenia i rozłączania oddziałów,

– naprawienie błędu związanego z bezpiecznym wchodzeniem na pole na którym znajduje się niewidoczna dla nas pułapka poprzez łączenie i rozłączanie oddziałów,

– naprawienie błędu związanego z możliwością przenoszenia jednostek pieszych przy użyciu jednostek latających przez tereny normalnie dla nich niedostępne, tj. Góry wysokie, Wodę lub Bagna,

– naprawienie błędu związanego z utratą bonusu przez jednostki latające po połączeniu z jednostkami pieszymi, w wyniku którego zaczynają je obowiązywać kary adekwatne dla terenu po którym poruszają się jednostki piesze,

– naprawienie błędu związanego z utratą bonusu przez Górala i Leśnika po połączeniu z innymi jednostkami pieszymi, w wyniku którego zaczynają ich obowiązywać kary adekwatne dla Gór/Lasu po których poruszają się pozostałe jednostki piesze,

– umożliwienie jednostkom przemieszczania się po gruzach zburzonych wież,

– zasłonięcie całego ekranu i brak podglądu składu jednostek w czasie ataku przeciwnika na wojska innego gracza podczas zmiany tury,

– brak możliwości odwrotu z pola walki w przypadku jednostek które wpadły w zasadzkę,

– brak możliwości ponownego zaatakowania w tej samej turze jednostek które dokonały odwrotu,

– zwiększenie obrażeń otrzymywanych przez jednostkę dokonującą szarży, niezależnie od parametrów przeciwnika,

– umożliwienie zaatakowania wiszącej nad drzewem jednostki latającej w sytuacji w której pole na którym się znajduje graniczy bezpośrednio z polem na którym stoi nasza jednostka piesza,

– naprawienie błędu związanego z zawieszaniem się gry z powodu Gniewu Bożego w czasie walki z komputerem,

– wprowadzenie większej ilości kodów, np. zamiana jednostek na inne, całkowita regeneracja zmęczenia do 0, zwiększenie morale do 20, zwiększenie ilości złota i chłopów w budynkach do 1000 szt., likwidacja zarazy, ulepszenie murów do 2. lub 3. poziomu, naprawa murów do 100%, itp.


Propozycje zmian parametrów jednostek:

Budowniczy: koszt licencji 75, koszt produkcji 10

Pikinier: koszt licencji 25, siła 5, obrona 4, bonus – Góry niskie

Lekka piechota: koszt licencji 25, koszt produkcji 5, siła 6, 22 PA

Halabardnik: koszt produkcji 8, siła 9, obrona 7, bonus – Las

Ciężka piechota: koszt licencji 50, koszt produkcji 8, czas produkcji 3 tury, siła 10, obrona 7

Góral: koszt licencji 250

Lekka jazda: koszt produkcji 10, czas produkcji 4 tury, obrona 4

Ważka: koszt licencji 250, koszt produkcji 8, czas produkcji 4 tury, siła 6, obrona 4, 34 PA, zasięg widzenia 4, morale 10

Rycerstwo: koszt produkcji 12, siła 10, obrona 6, 32 PA

Łucznik: koszt licencji 50, koszt produkcji 5, siła 2, obrona 4

Leśnik: koszt produkcji 8, siła 6, strzał 8

Kusznik: koszt licencji 150, koszt produkcji 10, siła 4, obrona 4, strzał 10

Taran: koszt produkcji 5, czas produkcji 1 tura, 24 PA

Orzeł: koszt licencji 350, koszt produkcji 12, czas produkcji 4 tury, siła 10, 32 PA, zasięg widzenia 4, morale 10

Skorpion: koszt licencji 350, koszt produkcji 12, bonus – Pustynia, morale 10

Czerw: koszt licencji 350, koszt produkcji 12. czas produkcji 2 tury, siła 12, obrona 12, bonus – Bagno, morale 10

Troll: koszt licencji 350, koszt produkcji 12, czas produkcji 3 tury, bonus – Góry niskie, morale 10

Słoń: dostępność tylko w twierdzy, koszt licencji 350, koszt produkcji 12, czas produkcji 3 tury, morale 10

Ciężka jazda: koszt licencji 250, koszt produkcji 18, 30 PA

Dragon: koszt licencji 200, koszt produkcji 15, 34 PA

Cyklop: koszt licencji 350, koszt produkcji 12, obrona 8, strzał 8, morale 10

Muszkieter: koszt licencji 200, koszt produkcji 15, siła 6, obrona 6, strzał 12, 20 PA

Katapulta: czas produkcji 5 tur

Armata: koszt licencji 300

Duch: koszt licencji 400, koszt produkcji 15, siła 15, obrona 10, morale 10, bonus – Las

Pegaz: koszt licencji 400, koszt produkcji 15, czas produkcji 4 tury, zasięg widzenia 4, morale 10

Szkielet: koszt licencji 400, czas produkcji 3 tury, siła 16, morale 10

Skrzydlak: koszt licencji 450, koszt produkcji 18, zasięg widzenia 4, morale 10

Smok: koszt licencji 600, koszt produkcji 25, siła 16, obrona 12, strzał 12, 30 PA, zasięg widzenia 4, morale 10

Mag: koszt licencji 500, koszt produkcji 20, czas produkcji 4 tury, siła 12, zasięg 1-4, morale 10

nazwa jednostki poziom dostępność wymagania koszt licencji koszt produkcji czas produkcji siła obrona strzał zasięg P.A. morale bonus
Pospolite ruszenie 1 zamek i twierdza 0 2 1 1 1 24 10
Budowniczy 1 zamek i twierdza 75 10 3 1 1 26 10
Pikinier 1 zamek i twierdza 25 5 2 5 4 24 10 Góry niskie
Lekka piechota 1 zamek i twierdza 25 5 2 6 4 22 10
Halabardnik 1 twierdza kuźnia 200+50=250 8 3 9 7 22 10 Las
Ciężka piechota 1 twierdza kuźnia 200+50=250 8 3 10 7 20 10
Góral 1 zamek i twierdza 250 8 3 8 6 26 10 Góry niskie
Lekka jazda 1 zamek i twierdza kuźnia 200+100=300 10 4 8 4 36 10
Ważka 1 twierdza 250 8 4 6 4 34 10 Latanie
Rycerstwo 1 twierdza kuźnia 200+150=350 12 4 10 6 32 10
Łucznik 1 zamek i twierdza warsztat 150+50=200 5 2 2 4 6 1 – 3 24 10
Leśnik 1 zamek i twierdza warsztat 150+100=250 8 3 6 4 8 1 – 3 24 10 Las
Kusznik 1 twierdza warsztat 150+150=300 10 4 4 4 10 1 – 4 22 10
Taran 1 zamek i twierdza warsztat 150+50=200 5 1 20 10 24 10
Orzeł 2 zamek i twierdza 350 12 4 10 6 32 10 Latanie
Skorpion 2 zamek i twierdza 350 12 3 12 8 26 10 Pustynia
Czerw 2 zamek i twierdza 350 12 2 12 12 18 10 Bagno
Troll 2 twierdza 350 12 3 13 10 22 10 Góry niskie
Słoń 2 twierdza 350 12 3 14 10 20 10
Ciężka jazda 2 twierdza kuźnia 200+250=450 18 4 14 8 30 10
Dragon 2 zamek i twierdza kuźnia 200+200=400 15 4 10 4 6 1 – 3 34 10
Cyklop 2 twierdza 350 12 3 10 8 8 1 – 3 26 10
Muszkieter 2 twierdza kuźnia 200+200=400 15 4 6 6 12 1 – 4 20 10
Katapulta 2 zamek i twierdza warsztat 150+300=450 18 5 1 16 / 14
2 – 5 20 10
Armata 2 zamek i twierdza kuźnia 200+300=500 20 5 1 20 / 17
3 – 6 16 10
Duch 3 zamek i twierdza 400 15 3 15 10 24 10 Las
Pegaz 3 zamek i twierdza 400 15 4 12 8 30 10 Latanie
Szkielet 3 zamek i twierdza 400 15 3 16 10 22 10
Skrzydlak 3 zamek i twierdza 450 18 5 14 10 10 1 – 4 24 10 Latanie
Smok 3 twierdza 600 25 5 16 12 12 1 – 4 30 10 Latanie
Mag 3 twierdza 500 20 4 12 10 15 1 – 4 26 10