Krótko po premierze Clasha jego twórcy szumnie zapowiadali wydanie uprawnionej wersji tej gry pod nazwą Clash Deluxe, o czym można było poczytać m.in. w kultowym już magazynie CD-Action. Ostatecznie jednak pomysł nie doczekał realizacji z nie do końca wiadomych powodów, choć pewnie jednym z nich mogły być problemy prawne z którymi swego czasu borykała się firma nim w końcu upadła. Poza tym upłynęło już 20 lat od premiery Clasha, więc obecnie uruchomienie tej gry jest dosyć problematyczne, ponieważ trzeba korzystać z jakiegoś emulatora systemu MS-DOS, np. DOSBox lub zainstalować którąś ze starszych wersji systemu Windows, np. 95 lub 98. Dlatego główny cel jaki przyświecał mi przy tworzeniu tej strony i forum to idea stworzenia modyfikacji którą można by uruchomić na współczesnych systemach i która naprawiłaby szereg rozmaitych błędów a także nietrafionych rozwiązań poczynionych przez jej twórców.

Szczerze mówiąc, nie mam zielonego pojęcia o programowaniu, więc bardziej chodziło mi o skupienie w jednym miejscu środowiska graczy w Clasha, którzy być może wspólnymi siłami byliby w stanie takowego moda stworzyć. Największym problemem jest jednak brak dostępności kodu źródłowego, choć sama gra została napisana w C (z elementami C++ i Assemblera), zgodnie z informacją od głównego programisty Clasha, z którym udało mi się nawiązać kontakt. Oprócz tego w jednym z plików gry otworzonych za pomocą Notatnika wyczytałem wzmiankę o Clips 6.0, będącym narzędziem do budowania systemów eksperckich, czyli oprogramowaniem odpowiedzialnym za sztuczną inteligencję. Gra prawdopodobnie posiada już status abandonware, więc wydaje mi się, że dotarcie do jej kodu źródłowego a następnie jego modyfikacja nie powinny stanowić naruszenia polskiego prawa. Wieloletnie rozgrywki toczone razem z moim bratem otworzyły nam oczy na niedoskonałości o których wspomniałem powyżej, dlatego w przypadku gdyby stworzenie modyfikacji do Clasha kiedykolwiek stałoby się realne to bylibyśmy w stanie służyć radą odnośnie tego co należałoby w tej grze bezwzględnie poprawić.

 

Celem modyfikacji jest:

– przystosowanie gry do nowszych systemów operacyjnych (Windows XP/Windows Vista/Windows 7/Windows 8/Windows 8.1/Windows 10/Linux/macOS),

– wprowadzenie możliwości gry wieloosobowej przez Internet (do 5 graczy naraz),

– wprowadzenie edytora map,

– poprawki błędów językowych,

– przyspieszenie scrollingu na ekranie z wyborem misji, jednostek do produkcji, a także zamków i twierdz do których chcemy przetransportować złoto lub chłopów,

– trwałe włączenie siatki poprzez wciśnięcie klawisza G w czasie walki lub na ekranie głównym (do czasu ponownego wciśnięcia klawisza),

– wprowadzenie większej ilości skrótów klawiszowych,

– uwidocznienie ukrytych w zasadzce jednostek w okienku z podglądem mapy po wybraniu opcji „jednostki”,

– zamiana miejscami ikonek reprezentujących 2. i 3. poziom technologiczny muru,

– wprowadzenie informacji o kosztach rozbudowy murów,

– zwiększenie kosztu rozbudowy murów, np. 2. poziom technologiczny muru – 100 szt. złota, 3. poziom technologiczny muru – 200 szt. złota

– skrócenie czasu rozbudowy murów do 1 tury,

– spowolnienie procesu męczenia się jednostek pieszych o połowę,

– spowolnienie procesu regeneracji zmęczenia jednostek pieszych o połowę,

– usunięcie przyrostu zmęczenia u jednostek w kolejnej turze po wyjściu z zamku, twierdzy lub wieży,

– wyrównanie możliwych do wylosowania skutków w świątyniach i miejscach kultu, tzn. liczba bonusów obniżających zmęczenie i przywracających zdrowie jest nierównomierna, a oprócz tego w miejscach kultu nie ma odpowiednika KSIĘGI PLAG,

– zmiana skutku wylosowania KSIĘGI WYZNAŃ w świątyni i ZŁOTEGO TOPORU w miejscu kultu, tzn. zamiast wzrostu morale o 2, morale powinno wzrosnąć o 5,

– zmiana skutku wylosowania KSIĘGI PLAG w świątyni, tzn. zamiast obniżenia morale o 1 i zwiększenia zmęczenia wszystkich jednostek w oddziale o 50, morale powinno pozostać bez zmian natomiast zmęczenie powinno wzrosnąć do poziomu 100,

– usunięcie błędu związanego ze zmianą ilości chłopów i złota będących w oddziale odwiedzającym świątynię/miejsce kultu na 100 po wylosowaniu w w/w obiektach bonusu przywracającego jednostkom pełnię zdrowia,

– usunięcie skutku polegającego na natychmiastowej śmierci jednostek należących do gracza będącego chrześcijaninem po wizycie w świątyni i tych należących do gracza będącego poganinem po wizycie w miejscu kultu,

– możliwość wielokrotnego poślubienia królowej (a nie tylko raz na samym początku gry),

– obniżenie kosztów niektórych zachcianek królowej,

– zmiana kosztów niektórych budynków w zamku/twierdzy, np. warsztat – 150 szt. złota, kuźnia – 200 szt. złota

– zamiana miejscami ikonek i jednostek reprezentujących Rycerstwo i Ciężką jazdę,

– zmiana kosztów licencji i produkcji większości jednostek,

– wyważenie możliwości bojowych jednostek poprzez zmianę parametrów niektórych z nich,

– wprowadzenie bonusów dla niektórych jednostek, np. Pikienier – Góry niskie, Czerw – Bagno, Skorpion – Pustynia, Troll – Góry niskie,

– wyrównanie początkowego morale wszystkich jednostek do poziomu 10,

– wyrównanie przyrostu obrony wszystkich jednostek po okopaniu się do poziomu +1,

– brak wzrostu statusu i morale u jednostek bez walki, tzn. po przejęciu lektyki ze złotem, chłopów bądź po przejęciu pustego budynku należącego do przeciwnika,

– naprawienie błędu związanego z nierównomiernym przyrostem zmęczenia i każdorazową utratą zaledwie 4 PA niezależenie od terenu w momencie łączenia i rozłączania oddziałów,

– naprawienie błędu związanego z bezpiecznym wchodzeniem na pole na którym znajduje się niewidoczna dla nas pułapka poprzez łączenie i rozłączanie oddziałów,

– naprawienie błędu związanego z możliwością przenoszenia jednostek pieszych przy użyciu jednostek latających przez tereny normalnie dla nich niedostępne, tzn. Góry wysokie, Wodę, Bagna, itp.,

– naprawienie błędu związanego z utratą bonusu przez jednostki latające po połączeniu z jednostkami pieszymi, w wyniku którego zaczynają je obowiązywać kary adekwatne do terenu po którym poruszają się jednostki piesze,

– umożliwienie jednostkom przemieszczania się po gruzach zburzonych wież,

– zasłonięcie całego ekranu i brak podglądu składu jednostek w czasie ataku przeciwnika na wojska innego gracza podczas zmiany tury,

– brak możliwości odwrotu z pola walki w przypadku jednostek które wpadły w zasadzkę,

– brak możliwości ponownego zaatakowania w tej samej turze jednostek które dokonały odwrotu,

– zwiększenie obrażeń otrzymywanych przez jednostkę dokonującą szarży, niezależnie od parametrów przeciwnika,

– umożliwienie zaatakowania wiszącej nad drzewem jednostki latającej w sytuacji w której pole na którym się znajduje graniczy bezpośrednio z polem na którym stoi nasza jednostka,

– naprawienie błędu związanego z zawieszaniem się gry z powodu Gniewu Bożego w czasie walki z komputerem,

– wprowadzenie większej ilości kodów, np. zamieniających jednostki na inne, całkowicie regenerującego zmęczenie do 0, zwiększającego morale do 20, zwiększającego ilość złota i chłopów w budynkach do 1000 szt., likwidującego zarazę, dającego 3. poziom murów, naprawiającego mury do 100%, itp.

 

Propozycje zmian parametrów jednostek:

Pospolite ruszenie: siła 3

Pikienier: siła 4, obrona 4, bonus – Góry niskie

Lekka piechota: 22 PA

Halabardnik: siła 9, obrona 7

Ciężka piechota: siła 10, obrona 7, czas produkcji 3 tury

Góral: obrona 5

Lekka jazda: czas produkcji 4 tury

Ważka: 34 PA, czas produkcji 4 tury

Rycerstwo: 32 PA, obrona 6

Leśnik: siła 6, strzał 8

Kusznik: 22 PA, strzał 10

Taran: 40 PA, czas produkcji 1 tura

Orzeł: 32 PA, siła 10, obrona 7, czas produkcji 4 tury

Skorpion: bonus – Pustynia

Czerw: czas produkcji 2 tury, bonus – Bagno

Troll: czas produkcji 3 tury, bonus – Góry niskie

Słoń: wymóg posiadania twierdzy, czas produkcji 3 tury

Ciężka jazda: 30 PA

Dragon: 34 PA

Cyklop: czas produkcji 4 tury

Muszkieter: 20 PA, strzał 12

Duch: siła 13, obrona 10

Pegaz: czas produkcji 4 tury

Szkielet: siła 14, czas produkcji 3 tury

Smok: siła 14, obrona 10, strzał 12

Mag: strzał 12, zasięg 1-4

 

nazwa jednostki poziom twierdza wymagania koszt licencji koszt produkcji czas produkcji siła obrona strzał zasięg P.A. morale bonus
Pospolite ruszenie 1 0 2 1 3 1 24 10
Budowniczy 1 75 10 3 1 1 26 10
Pikienier 1 25 5 2 4 4 24 10 Góry niskie
Lekka piechota 1 25 5 2 5 4 22 10
Halabardnik 1 TAK kuźnia 200+50=250 8 3 9 7 22 10
Ciężka piechota 1 TAK kuźnia 200+50=250 8 3 10 7 20 10
Góral 1 250 8 3 8 5 26 10 Góry niskie
Lekka jazda 1 kuźnia 200+100=300 10 4 8 5 36 10
Ważka 1 TAK 300 10 4 8 5 34 6 Latanie
Rycerstwo 1 TAK kuźnia 200+150=350 12 4 12 6 32 10
Łucznik 1 warsztat 150+50=200 5 2 3 1 6 1 – 3 24 10
Leśnik 1 warsztat 150+100=250 8 3 6 4 8 1 – 3 24 10 Las
Kusznik 1 TAK warsztat 150+150=300 10 4 5 2 10 1 – 4 22 10
Taran 1 warsztat 150+50=200 5 1 20 10 40 10
Orzeł 2 350 12 4 10 7 32 6 Latanie
Skorpion 2 350 12 3 12 8 26 6 Pustynia
Czerw 2 300 10 2 14 9 18 6 Bagno
Troll 2 TAK 350 12 3 13 10 22 6 Góry niskie
Słoń 2 TAK 350 12 3 14 10 20 6
Ciężka jazda 2 TAK kuźnia 200+200=400 15 4 14 8 30 10
Dragon 2 kuźnia 200+150=350 12 4 10 4 6 1 – 3 34 10
Cyklop 2 TAK 350 12 4 10 6 10 1 – 3 26 6
Muszkieter 2 TAK kuźnia 200+150=350 12 4 4 3 12 1 – 4 20 10
Katapulta 2 warsztat 150+300=450 18 4 1 16 2 – 5 20 10
Armata 2 kuźnia 200+300=500 20 5 1 20 3 – 6 16 10
Duch 3 350 12 3 13 10 24 6
Pegaz 3 400 15 4 12 8 30 6 Latanie
Szkielet 3 350 12 3 14 10 22 6
Skrzydlak 3 450 18 5 14 10 10 1 – 4 24 6 Latanie
Smok 3 TAK 600 25 5 14 10 12 1 – 4 36 6 Latanie
Mag 3 TAK 500 20 5 10 10 12 1 – 4 40 6