Krótko po premierze Clasha jego twórcy szumnie zapowiadali wydanie uprawnionej wersji tej gry pod nazwą Clash De Luxe, o czym można było poczytać m.in. w kultowym już magazynie CD-Action. Ostatecznie jednak pomysł nie doczekał realizacji z nie do końca wiadomych powodów, choć pewnie jednym z nich mogły być problemy prawne z którymi swego czasu borykała się firma nim w końcu upadła. Dlatego główny cel jaki przyświecał mi przy tworzeniu tej strony i forum to idea stworzenia modyfikacji która naprawiłaby szereg rozmaitych błędów, a także nietrafionych rozwiązań poczynionych przez jej twórców.
Szczerze mówiąc, nie mam zielonego pojęcia o programowaniu, więc bardziej chodziło mi o skupienie w jednym miejscu środowiska graczy w Clasha, którzy być może wspólnymi siłami byliby w stanie takowego moda stworzyć. Największym problemem jest jednak brak dostępności kodu źródłowego. Sama gra ponoć została napisana w C (z elementami C++ i Assemblera), zgodnie z informacją od głównego programisty Clasha – Pana Wojciecha Jakóbczyka, z którym udało mi się nawiązać kontakt. Oprócz tego w jednym z plików gry otworzonych za pomocą Notatnika wyczytałem wzmiankę o Clips 6.0, będącym narzędziem do budowania systemów eksperckich, czyli oprogramowaniem odpowiedzialnym za sztuczną inteligencję. Pomimo faktu, że prawa autorskie do gry prawdopodobnie w dalszym ciągu należą do założyciela Leryx Longsoft – Pana Jarosława Modrzejewskiego, to wydaje mi się, że dotarcie do jej kodu źródłowego a następnie jego modyfikacja nie powinny stanowić naruszenia polskiego prawa. Wieloletnie rozgrywki toczone razem z moim bratem otworzyły nam oczy na niedoskonałości o których wspomniałem wcześniej, dlatego w przypadku gdyby stworzenie modyfikacji do Clasha kiedykolwiek stałoby się realne to bylibyśmy w stanie służyć radą odnośnie tego co należałoby w tej grze bezwzględnie poprawić.
Celem modyfikacji jest:
– przystosowanie gry do nowszych systemów operacyjnych (Windows/Linux/macOS),
– wprowadzenie możliwości gry wieloosobowej przez Internet (do 5 graczy naraz),
– wprowadzenie edytora map,
– poprawki literówek, (ZROBIONE)
– przyspieszenie przewijania na ekranie z wyborem misji, jednostek do produkcji, a także zamków i twierdz do których chcemy przetransportować złoto lub chłopów,
– trwałe włączenie siatki poprzez wciśnięcie klawisza G w czasie walki lub na ekranie głównym (do czasu ponownego wciśnięcia klawisza),
– wprowadzenie większej liczby skrótów klawiszowych,
– uwidocznienie ukrytych w zasadzce jednostek w okienku z podglądem mapy po wybraniu opcji „jednostki”,
– zamiana miejscami ikonek reprezentujących 2. i 3. poziom technologiczny muru,
– wprowadzenie informacji o kosztach rozbudowy murów,
– zwiększenie kosztu rozbudowy murów, np. 2. poziom technologiczny muru – 100 szt. złota, 3. poziom technologiczny muru – 200 szt. złota,
– skrócenie czasu rozbudowy murów do 1 tury,
– spowolnienie procesu męczenia się jednostek pieszych o połowę,
– spowolnienie procesu regeneracji zmęczenia jednostek pieszych o połowę,
– usunięcie przyrostu zmęczenia u jednostek w kolejnej turze po wyjściu z zamku, twierdzy lub wieży,
– wyrównanie możliwych do wylosowania skutków w świątyniach i miejscach kultu, tzn. liczba bonusów obniżających zmęczenie i przywracających zdrowie jest nierównomierna, a oprócz tego w miejscach kultu nie ma odpowiednika KSIĘGI PLAG,
– zmiana skutku wylosowania KSIĘGI WYZNAŃ w świątyni i ZŁOTEGO TOPORU w miejscu kultu, tzn. zamiast wzrostu morale o 2, morale powinno wzrosnąć o 5,
– zmiana skutku wylosowania TARCZY TREGÓW w świątyni i ORĘŻA TREGÓW w miejscu kultu, tzn. zamiast podniesienia statusu wszystkich jednostek w oddziale o 2 nożyki, status powinien zostać podniesiony o 3 nożyki,
– zmiana skutku wylosowania MIECZA PALLADYNÓW w świątyni i RĘKAWICY SIŁY w miejscu kultu, tzn. zamiast podniesienia statusu wszystkich jednostek w oddziale o 3 nożyki, status powinien zostać podniesiony o 9 nożyków,
– zmiana skutku wylosowania KSIĘGI PLAG w świątyni, tzn. zamiast obniżenia morale o 1 i zwiększenia zmęczenia wszystkich jednostek w oddziale o 50, morale powinno pozostać bez zmian natomiast zmęczenie powinno wzrosnąć do poziomu 100,
– usunięcie błędu związanego ze zmianą liczby chłopów i złota będących w oddziale odwiedzającym świątynię/miejsce kultu na 100 po wylosowaniu w w/w obiektach bonusu przywracającego jednostkom pełnię zdrowia,
– usunięcie skutku polegającego na natychmiastowej śmierci jednostek należących do gracza będącego chrześcijaninem po wizycie w świątyni i tych należących do gracza będącego poganinem po wizycie w miejscu kultu,
– możliwość wielokrotnego poślubienia królowej w przypadku odmowy (a nie tylko raz na samym początku gry),
– zmiana kosztów zachcianek królowej, (ZROBIONE)
– zmiana ceny warsztatu i kuźni, np. warsztat – 150 szt. złota, kuźnia – 200 szt. złota, (ZROBIONE)
– zamiana miejscami ikonek i jednostek reprezentujących Rycerstwo i Ciężką jazdę,
– zmiana kosztów licencji i produkcji większości jednostek, (ZROBIONE)
– wyważenie możliwości bojowych jednostek poprzez zmianę parametrów niektórych z nich, (ZROBIONE)
– wprowadzenie bonusów dla niektórych jednostek, np. Pikinier – Góry niskie, Halabardnik – Las, Czerw – Bagno, Skorpion – Pustynia, Troll – Góry niskie, Duch – Las, (ZROBIONE)
– wyrównanie początkowego morale wszystkich jednostek do poziomu 10, (ZROBIONE)
– obniżenie zasięgu widzenia jednostek latających do 4, (ZROBIONE)
– wyrównanie przyrostu obrony wszystkich jednostek po okopaniu się do poziomu +1,
– brak wzrostu statusu i morale u jednostek bez walki, tzn. po przejęciu Złota, Chłopów bądź pustego budynku należącego do przeciwnika,
– naprawienie błędu związanego z utratą zaledwie 4 PA niezależenie od terenu w momencie łączenia i rozłączania oddziałów,
– naprawienie błędu związanego z bezpiecznym wchodzeniem na pole na którym znajduje się niewidoczna dla nas pułapka poprzez łączenie i rozłączanie oddziałów,
– naprawienie błędu związanego z możliwością przenoszenia jednostek pieszych przy użyciu jednostek latających przez tereny normalnie dla nich niedostępne, tj. Góry wysokie, Wodę lub Bagna,
– naprawienie błędu związanego z utratą bonusu przez jednostki latające po połączeniu z jednostkami pieszymi, w wyniku którego zaczynają je obowiązywać kary adekwatne dla terenu po którym poruszają się jednostki piesze,
– naprawienie błędu związanego z utratą bonusu przez Górala i Leśnika po połączeniu z innymi jednostkami pieszymi, w wyniku którego zaczynają ich obowiązywać kary adekwatne dla Gór/Lasu po których poruszają się pozostałe jednostki piesze,
– umożliwienie jednostkom przemieszczania się po gruzach zburzonych wież,
– zasłonięcie całego ekranu i brak podglądu składu jednostek w czasie ataku przeciwnika na wojska innego gracza podczas zmiany tury,
– brak możliwości odwrotu z pola walki w przypadku jednostek które wpadły w zasadzkę,
– brak możliwości ponownego zaatakowania w tej samej turze jednostek które dokonały odwrotu,
– zwiększenie obrażeń otrzymywanych przez jednostkę dokonującą szarży, niezależnie od parametrów przeciwnika,
– umożliwienie zaatakowania wiszącej nad drzewem jednostki latającej w sytuacji w której pole na którym się znajduje graniczy bezpośrednio z polem na którym stoi nasza jednostka piesza,
– naprawienie błędu związanego z zawieszaniem się gry z powodu Gniewu Bożego w czasie walki z komputerem,
– wprowadzenie większej liczby kodów, np. zamiana jednostek na inne, całkowita regeneracja zmęczenia do 0, zwiększenie morale do 20, zwiększenie liczby złota i chłopów w budynkach do 1000 szt., likwidacja zarazy, ulepszenie murów do 2. lub 3. poziomu, naprawa murów do 100%, itp.