Krótko po premierze Clasha jego twórcy szumnie zapowiadali wydanie uprawnionej wersji tej gry pod nazwą Clash De Luxe, o czym można było poczytać m.in. w kultowym już magazynie CD-Action. Ostatecznie jednak pomysł nie doczekał realizacji z nie do końca wiadomych powodów, choć pewnie jednym z nich mogły być problemy prawne z którymi swego czasu borykała się firma nim w końcu upadła. Poza tym upłynęło już ponad 20 lat od premiery Clasha, więc obecnie uruchomienie tej gry jest dosyć problematyczne, ponieważ trzeba korzystać z jakiegoś emulatora systemu MS-DOS, np. DOSBox lub zainstalować którąś ze starszych wersji systemu Windows, np. 95 lub 98. Dlatego główny cel jaki przyświecał mi przy tworzeniu tej strony i forum to idea stworzenia modyfikacji którą można by uruchomić na współczesnych systemach i która naprawiłaby szereg rozmaitych błędów a także nietrafionych rozwiązań poczynionych przez jej twórców.
Szczerze mówiąc, nie mam zielonego pojęcia o programowaniu, więc bardziej chodziło mi o skupienie w jednym miejscu środowiska graczy w Clasha, którzy być może wspólnymi siłami byliby w stanie takowego moda stworzyć. Największym problemem jest jednak brak dostępności kodu źródłowego, choć sama gra została napisana w C (z elementami C++ i Assemblera), zgodnie z informacją od głównego programisty Clasha, z którym udało mi się nawiązać kontakt. Oprócz tego w jednym z plików gry otworzonych za pomocą Notatnika wyczytałem wzmiankę o Clips 6.0, będącym narzędziem do budowania systemów eksperckich, czyli oprogramowaniem odpowiedzialnym za sztuczną inteligencję. Gra prawdopodobnie posiada już status abandonware, więc wydaje mi się, że dotarcie do jej kodu źródłowego a następnie jego modyfikacja nie powinny stanowić naruszenia polskiego prawa. Wieloletnie rozgrywki toczone razem z moim bratem otworzyły nam oczy na niedoskonałości o których wspomniałem powyżej, dlatego w przypadku gdyby stworzenie modyfikacji do Clasha kiedykolwiek stałoby się realne to bylibyśmy w stanie służyć radą odnośnie tego co należałoby w tej grze bezwzględnie poprawić.
Celem modyfikacji jest:
– przystosowanie gry do nowszych systemów operacyjnych (Windows XP/Windows Vista/Windows 7/Windows 8/Windows 8.1/Windows 10/Linux/macOS),
– wprowadzenie możliwości gry wieloosobowej przez Internet (do 5 graczy naraz),
– wprowadzenie edytora map,
– poprawki literówek,
– przyspieszenie przewijania na ekranie z wyborem misji, jednostek do produkcji, a także zamków i twierdz do których chcemy przetransportować złoto lub chłopów,
– trwałe włączenie siatki poprzez wciśnięcie klawisza G w czasie walki lub na ekranie głównym (do czasu ponownego wciśnięcia klawisza),
– wprowadzenie większej ilości skrótów klawiszowych,
– uwidocznienie ukrytych w zasadzce jednostek w okienku z podglądem mapy po wybraniu opcji „jednostki”,
– zamiana miejscami ikonek reprezentujących 2. i 3. poziom technologiczny muru,
– wprowadzenie informacji o kosztach rozbudowy murów,
– zwiększenie kosztu rozbudowy murów, np. 2. poziom technologiczny muru – 100 szt. złota, 3. poziom technologiczny muru – 200 szt. złota,
– skrócenie czasu rozbudowy murów do 1 tury,
– spowolnienie procesu męczenia się jednostek pieszych o połowę,
– spowolnienie procesu regeneracji zmęczenia jednostek pieszych o połowę,
– usunięcie przyrostu zmęczenia u jednostek w kolejnej turze po wyjściu z zamku, twierdzy lub wieży,
– wyrównanie możliwych do wylosowania skutków w świątyniach i miejscach kultu, tzn. liczba bonusów obniżających zmęczenie i przywracających zdrowie jest nierównomierna, a oprócz tego w miejscach kultu nie ma odpowiednika KSIĘGI PLAG,
– zmiana skutku wylosowania KSIĘGI WYZNAŃ w świątyni i ZŁOTEGO TOPORU w miejscu kultu, tzn. zamiast wzrostu morale o 2, morale powinno wzrosnąć o 5,
– zmiana skutku wylosowania KSIĘGI PLAG w świątyni, tzn. zamiast obniżenia morale o 1 i zwiększenia zmęczenia wszystkich jednostek w oddziale o 50, morale powinno pozostać bez zmian natomiast zmęczenie powinno wzrosnąć do poziomu 100,
– usunięcie błędu związanego ze zmianą ilości chłopów i złota będących w oddziale odwiedzającym świątynię/miejsce kultu na 100 po wylosowaniu w w/w obiektach bonusu przywracającego jednostkom pełnię zdrowia,
– usunięcie skutku polegającego na natychmiastowej śmierci jednostek należących do gracza będącego chrześcijaninem po wizycie w świątyni i tych należących do gracza będącego poganinem po wizycie w miejscu kultu,
– możliwość wielokrotnego poślubienia królowej w przypadku odmowy (a nie tylko raz na samym początku gry),
– zmiana kosztów zachcianek królowej,
– zmiana ceny warsztatu i kuźni, np. warsztat – 150 szt. złota, kuźnia – 200 szt. złota,
– zamiana miejscami ikonek i jednostek reprezentujących Rycerstwo i Ciężką jazdę,
– zmiana kosztów licencji i produkcji większości jednostek,
– wyważenie możliwości bojowych jednostek poprzez zmianę parametrów niektórych z nich,
– wprowadzenie bonusów dla niektórych jednostek, np. Pikinier – Góry niskie, Halabardnik – Las, Czerw – Bagno, Skorpion – Pustynia, Troll – Góry niskie, Duch – Las,
– wyrównanie początkowego morale wszystkich jednostek do poziomu 10,
– obniżenie zasięgu widzenia jednostek latających do 4,
– wyrównanie przyrostu obrony wszystkich jednostek po okopaniu się do poziomu +1,
– brak wzrostu statusu i morale u jednostek bez walki, tzn. po przejęciu Złota, Chłopów bądź pustego budynku należącego do przeciwnika,
– naprawienie błędu związanego z utratą zaledwie 4 PA niezależenie od terenu w momencie łączenia i rozłączania oddziałów,
– naprawienie błędu związanego z bezpiecznym wchodzeniem na pole na którym znajduje się niewidoczna dla nas pułapka poprzez łączenie i rozłączanie oddziałów,
– naprawienie błędu związanego z możliwością przenoszenia jednostek pieszych przy użyciu jednostek latających przez tereny normalnie dla nich niedostępne, tj. Góry wysokie, Wodę lub Bagna,
– naprawienie błędu związanego z utratą bonusu przez jednostki latające po połączeniu z jednostkami pieszymi, w wyniku którego zaczynają je obowiązywać kary adekwatne dla terenu po którym poruszają się jednostki piesze,
– naprawienie błędu związanego z utratą bonusu przez Górala i Leśnika po połączeniu z innymi jednostkami pieszymi, w wyniku którego zaczynają ich obowiązywać kary adekwatne dla Gór/Lasu po których poruszają się pozostałe jednostki piesze,
– umożliwienie jednostkom przemieszczania się po gruzach zburzonych wież,
– zasłonięcie całego ekranu i brak podglądu składu jednostek w czasie ataku przeciwnika na wojska innego gracza podczas zmiany tury,
– brak możliwości odwrotu z pola walki w przypadku jednostek które wpadły w zasadzkę,
– brak możliwości ponownego zaatakowania w tej samej turze jednostek które dokonały odwrotu,
– zwiększenie obrażeń otrzymywanych przez jednostkę dokonującą szarży, niezależnie od parametrów przeciwnika,
– umożliwienie zaatakowania wiszącej nad drzewem jednostki latającej w sytuacji w której pole na którym się znajduje graniczy bezpośrednio z polem na którym stoi nasza jednostka piesza,
– naprawienie błędu związanego z zawieszaniem się gry z powodu Gniewu Bożego w czasie walki z komputerem,
– wprowadzenie większej ilości kodów, np. zamiana jednostek na inne, całkowita regeneracja zmęczenia do 0, zwiększenie morale do 20, zwiększenie ilości złota i chłopów w budynkach do 1000 szt., likwidacja zarazy, ulepszenie murów do 2. lub 3. poziomu, naprawa murów do 100%, itp.
Propozycje zmian parametrów jednostek:
Budowniczy: koszt licencji 75, koszt produkcji 10
Pikinier: koszt licencji 25, siła 5, obrona 4, bonus – Góry niskie
Lekka piechota: koszt licencji 25, koszt produkcji 5, siła 6, 22 PA
Halabardnik: koszt produkcji 8, siła 9, obrona 7, bonus – Las
Ciężka piechota: koszt licencji 50, koszt produkcji 8, czas produkcji 3 tury, siła 10, obrona 7
Góral: koszt licencji 250
Lekka jazda: koszt produkcji 10, czas produkcji 4 tury, obrona 4
Ważka: koszt licencji 250, koszt produkcji 8, czas produkcji 4 tury, siła 6, obrona 4, 34 PA, zasięg widzenia 4, morale 10
Rycerstwo: koszt produkcji 12, siła 10, obrona 6, 32 PA
Łucznik: koszt licencji 50, koszt produkcji 5, siła 2, obrona 4
Leśnik: koszt produkcji 8, siła 6, strzał 8
Kusznik: koszt licencji 150, koszt produkcji 10, siła 4, obrona 4, strzał 10
Taran: koszt produkcji 5, czas produkcji 1 tura, 24 PA
Orzeł: koszt licencji 350, koszt produkcji 12, czas produkcji 4 tury, siła 10, 32 PA, zasięg widzenia 4, morale 10
Skorpion: koszt licencji 350, koszt produkcji 12, bonus – Pustynia, morale 10
Czerw: koszt licencji 350, koszt produkcji 12. czas produkcji 2 tury, siła 12, obrona 12, bonus – Bagno, morale 10
Troll: koszt licencji 350, koszt produkcji 12, czas produkcji 3 tury, bonus – Góry niskie, morale 10
Słoń: dostępność tylko w twierdzy, koszt licencji 350, koszt produkcji 12, czas produkcji 3 tury, morale 10
Ciężka jazda: koszt licencji 250, koszt produkcji 18, 30 PA
Dragon: koszt licencji 200, koszt produkcji 15, 34 PA
Cyklop: koszt licencji 350, koszt produkcji 12, obrona 8, strzał 8, morale 10
Muszkieter: koszt licencji 200, koszt produkcji 15, siła 6, obrona 6, strzał 12, 20 PA
Katapulta: czas produkcji 5 tur
Armata: koszt licencji 300
Duch: koszt licencji 400, koszt produkcji 15, siła 15, obrona 10, morale 10, bonus – Las
Pegaz: koszt licencji 400, koszt produkcji 15, czas produkcji 4 tury, zasięg widzenia 4, morale 10
Szkielet: koszt licencji 400, czas produkcji 3 tury, siła 16, morale 10
Skrzydlak: koszt licencji 450, koszt produkcji 18, zasięg widzenia 4, morale 10
Smok: koszt licencji 600, koszt produkcji 25, siła 16, obrona 12, strzał 12, 30 PA, zasięg widzenia 4, morale 10
Mag: koszt licencji 500, koszt produkcji 20, czas produkcji 4 tury, siła 12, zasięg 1-4, morale 10
nazwa jednostki | poziom | dostępność | wymagania | koszt licencji | koszt produkcji | czas produkcji | siła | obrona | strzał | zasięg | P.A. | morale | bonus |
Pospolite ruszenie | 1 | zamek i twierdza | 0 | 2 | 1 | 1 | 1 | 24 | 10 | ||||
Budowniczy | 1 | zamek i twierdza | 75 | 10 | 3 | 1 | 1 | 26 | 10 | ||||
Pikinier | 1 | zamek i twierdza | 25 | 5 | 2 | 5 | 4 | 24 | 10 | Góry niskie | |||
Lekka piechota | 1 | zamek i twierdza | 25 | 5 | 2 | 6 | 4 | 22 | 10 | ||||
Halabardnik | 1 | twierdza | kuźnia | 200+50=250 | 8 | 3 | 9 | 7 | 22 | 10 | Las | ||
Ciężka piechota | 1 | twierdza | kuźnia | 200+50=250 | 8 | 3 | 10 | 7 | 20 | 10 | |||
Góral | 1 | zamek i twierdza | 250 | 8 | 3 | 8 | 6 | 26 | 10 | Góry niskie | |||
Lekka jazda | 1 | zamek i twierdza | kuźnia | 200+100=300 | 10 | 4 | 8 | 4 | 36 | 10 | |||
Ważka | 1 | twierdza | 250 | 8 | 4 | 6 | 4 | 34 | 10 | Latanie | |||
Rycerstwo | 1 | twierdza | kuźnia | 200+150=350 | 12 | 4 | 10 | 6 | 32 | 10 | |||
Łucznik | 1 | zamek i twierdza | warsztat | 150+50=200 | 5 | 2 | 2 | 4 | 6 | 1 – 3 | 24 | 10 | |
Leśnik | 1 | zamek i twierdza | warsztat | 150+100=250 | 8 | 3 | 6 | 4 | 8 | 1 – 3 | 24 | 10 | Las |
Kusznik | 1 | twierdza | warsztat | 150+150=300 | 10 | 4 | 4 | 4 | 10 | 1 – 4 | 22 | 10 | |
Taran | 1 | zamek i twierdza | warsztat | 150+50=200 | 5 | 1 | 20 | 10 | 24 | 10 | |||
Orzeł | 2 | zamek i twierdza | 350 | 12 | 4 | 10 | 6 | 32 | 10 | Latanie | |||
Skorpion | 2 | zamek i twierdza | 350 | 12 | 3 | 12 | 8 | 26 | 10 | Pustynia | |||
Czerw | 2 | zamek i twierdza | 350 | 12 | 2 | 12 | 12 | 18 | 10 | Bagno | |||
Troll | 2 | twierdza | 350 | 12 | 3 | 13 | 10 | 22 | 10 | Góry niskie | |||
Słoń | 2 | twierdza | 350 | 12 | 3 | 14 | 10 | 20 | 10 | ||||
Ciężka jazda | 2 | twierdza | kuźnia | 200+250=450 | 18 | 4 | 14 | 8 | 30 | 10 | |||
Dragon | 2 | zamek i twierdza | kuźnia | 200+200=400 | 15 | 4 | 10 | 4 | 6 | 1 – 3 | 34 | 10 | |
Cyklop | 2 | twierdza | 350 | 12 | 3 | 10 | 8 | 8 | 1 – 3 | 26 | 10 | ||
Muszkieter | 2 | twierdza | kuźnia | 200+200=400 | 15 | 4 | 6 | 6 | 12 | 1 – 4 | 20 | 10 | |
Katapulta | 2 | zamek i twierdza | warsztat | 150+300=450 | 18 | 5 | 1 | 16 / 14 |
2 – 5 | 20 | 10 | ||
Armata | 2 | zamek i twierdza | kuźnia | 200+300=500 | 20 | 5 | 1 | 20 / 17 |
3 – 6 | 16 | 10 | ||
Duch | 3 | zamek i twierdza | 400 | 15 | 3 | 15 | 10 | 24 | 10 | Las | |||
Pegaz | 3 | zamek i twierdza | 400 | 15 | 4 | 12 | 8 | 30 | 10 | Latanie | |||
Szkielet | 3 | zamek i twierdza | 400 | 15 | 3 | 16 | 10 | 22 | 10 | ||||
Skrzydlak | 3 | zamek i twierdza | 450 | 18 | 5 | 14 | 10 | 10 | 1 – 4 | 24 | 10 | Latanie | |
Smok | 3 | twierdza | 600 | 25 | 5 | 16 | 12 | 12 | 1 – 4 | 30 | 10 | Latanie | |
Mag | 3 | twierdza | 500 | 20 | 4 | 12 | 10 | 15 | 1 – 4 | 26 | 10 |