Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Wprowadzenie

Clash to turowa gra strategiczna dziejąca się w realiach fantasy stworzona przez nieistniejącą już firmę Leryx Longsoft (w późniejszym czasie znaną jako Longsoft Multimedia lub Longsoft Games) i wydana 30 czerwca 1998 roku przez firmę Optimus Pascal. Gra wzorowana jest na popularnych seriach gier z cyklu „Heroes of Might & Magic” i „Warlords”.

Fabuła tej gry opowiada o niedawno odkrytej krainie Karkhan, która stała się celem wypraw żądnych bogactw wojowników ze wszystkich stron świata. Niestety, żyjący tam od wieków ludzie nie chcieli nowych władców i nowej, obcej im wiary, przez co wkrótce krwawy konflikt ogarnął całą krainę.

Wracając do meritum, to choć upłynęło już niemal 20 lat od premiery Clash’a zauważyłem, że pomimo sporej grupy fanów w Polsce jak dotąd nie doczekała się ona żadnej dedykowanej strony internetowej ani nawet forum dyskusyjnego, dlatego postanowiłem to zmienić, ponieważ uważam, że gra w pełni na to zasługuje. Główny cel jaki mi jednak przyświecał przy tworzeniu tej strony i forum to idea stworzenia modyfikacji która naprawiłaby szereg rozmaitych błędów i nietrafionych rozwiązań poczynionych przez jej twórców. Zresztą już sami oni krótko po premierze gry szumnie zapowiadali wydanie jej uprawnionej wersji pod nazwą Clash Deluxe, o czym można było poczytać m.in. w kultowym już magazynie CD-Action. Ostatecznie jednak pomysł nie doczekał realizacji z nie do końca wiadomych powodów, choć pewnie jednym z nich mogły być problemy prawne z którymi swego czasu borykała się firma nim w końcu upadła.

Szczerze mówiąc, nie mam zielonego pojęcia o programowaniu, więc bardziej chodziło mi o skupienie w jednym miejscu środowiska graczy w Clash’a, którzy być może wspólnymi siłami byliby w stanie takowego moda stworzyć. Największym problemem jest jednak brak dostępności kodu źródłowego, choć sama gra została napisana w C (z elementami C++ i Assemblera), zgodnie z informacją od głównego programisty Clash'a, z którym udało mi się nawiązać kontakt. Oprócz tego w jednym z plików gry otworzonych za pomocą Notatnika wyczytałem coś o Clips 6.0, będącym narzędziem do budowania systemów eksperckich, czyli oprogramowaniem odpowiedzialnym za sztuczną inteligencję. Gra rzekomo posiada już status abandonware, więc teoretycznie dotarcie do jej kodu źródłowego a następnie jego modyfikacja nie stanowiłoby w żadnym stopniu naruszenia polskiego prawa. Wieloletnie rozgrywki toczone razem z moim bratem pozwoliły nam na dogłębne poznanie zasad i mechanizmów rządzących tą grą, a także opracowanie optymalnych taktyk i strategii pozwalających na zwiększenie szansy na pokonanie każdego gracza, zarówno żywego jak i komputerowego, niezależnie od jego poziomu AI. Niestety, wszystkie te rozgrywki otworzyły nam również oczy na niedoskonałości o których wspomniałem powyżej, dlatego w przypadku gdyby stworzenie modyfikacji do Clash’a kiedykolwiek stałoby się realne to bylibyśmy w stanie służyć radą odnośnie tego co należałoby w tej grze bezwzględnie poprawić.